2024-02-11

EKSTREMALIŲ SVEIKATAI SITUACIJŲ CENTRAS: SULAUKIAME GYVENTOJŲ SKAMBUČIŲ NET DĖL PRASTOS SAVIJAUTOS

Pernai Lietuvoje fiksuoti 4335 pranešimai apie ekstremalius įvykius, didžioji jų dalis buvo susijusi su gamtinės kilmės įvykiais bei užkrečiamomis ligomis, rašoma Ekstremalių sveikatai situacijų centro (ESSC) pranešime žiniasklaidai.

Daugiausia pranešimų apie užkrečiamas ligas

„Gaunami pranešimai dažniausiai apima ekstremalias situacijas ar įvykius, susijusius su užkrečiamosiomis ligomis, tokiomis kaip COVID-19, kiaulių bei paukščių gripas, salmoneliozė, tymai ir kitos. Taip pat fiksuota pranešimų apie gamtinės kilmės ekstremalius įvykius: audras, liūtis, potvynius. Kadangi gauname informaciją ne tik iš Lietuvos, bet ir iš tarptautinių organizacijų, fiksavome pranešimus apie ugnikalnių katastrofas, žemės drebėjimus, karinius veiksmus“, – sako ESSC vedėjas Pauliaus Gradeckas.

Jis aiškina, kad ESSC informaciją apie ekstremalius ir ypatingus įvykius, ekstremaliąsias situacijas ar krizes pirmiausia gauna iš Pasaulio sveikatos organizacijos, NATO, kitų tarptautinių organizacijų.

Tai pat tokią informaciją centras gali priimti Lietuvoje iš asmenų ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų, savivaldybės gydytojų, Nacionalinio krizių valdymo centro, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro, Radiacinės saugos centro, kitų institucijų.

Informacija 24/7 režimu dirbantiems specialistams teikiama telefonu arba nuolat stebimu elektroniniu paštu. Ją gavę specialistai įvertina pobūdį bei aktualumą ir, atsižvelgdami į tai, pranešimą fiksuoja arba perduodama atsakingoms institucijoms ar konkretiems asmenims.

„Pavyzdžiui, gauname pranešimų dėl žmonių medicininės evakuacijos iš Ukrainos, dėl poreikio farmaciniams preparatams ar apie galimai falsifikuotus preparatus – tokiais atvejais informacija nedelsiant perduodama atsakingiems asmenims, kurie imasi tolesnių veiksmų“, – teigia pašnekovas.

Gyventojai turėtų skambinti telefonu 112

Nors visą parą veikiantis telefonas skirtas tarpinstitucinei komunikacijai, pasitaiko, kad juo ESSC specialistams paskambina ir gyventojai, kurie įtaria, kad fiksuoja ekstremalų įvykį. Pasak P. Gradecko, nebūnant ekspertu sudėtinga suvokti ir tinkamai įvertinti situacijos mastą, todėl gyventojams turint bet kokių įtarimų reikėtų pirmiausia kreiptis bendruoju skubiosios pagalbos tarnybų numeriu 112.

„Pavyzdžiui, kilęs gaisras kaimynystėje gyventojui gali sukelti tiek pat ar net daugiau neigiamų emocijų, nei gaisras kitame miesto gale esančioje įmonėje, kurioje saugoma šimtai litrų itin degių, sprogių ir nuodingų medžiagų. Visgi tokio masto nelaimės turėtų būti koordinuojamos skirtingai – pirmame etape po gauto iškvietimo gaisras būtų gesinamas abiejose vietose, bet galima tolesni veiksmai skirtųsi. Sprogus pavojingoms medžiagoms įmonėje gali būti daug daugiau sužeistųjų, kuriuos būtina gabenti į gydymo įstaigas, o išsiskyrus nuodingoms medžiagoms į aplinką, jų poveikis būtų daug didesnis nei degant paprastam namui“, – aiškina jis.

Būna, kad gyventojai randa talpyklas su neaiškiais skysčiais ar išsiliejusį skystį ir iš karto daro prielaidą, kad tai ekstremalus įvykis. Tokiais ir visais kitais atvejais pirmiausia derėtų skambinti numeriu 112, kur su specialistų pagalba būtų įvertinta, ar situacija kelia grėsmę žmonių sveikatai, ar ne.

Skambučiai net dėl prastos savijautos

„Labai svarbu, kad mūsų turimas informacijos perdavimo kanalas būtų nuolat atviras ir leistų kuo greičiau užfiksuoti pranešimą bei sureaguoti į jį. Juk net vienas pacientas, tarkime, sergantis itin užkrečiama ir pavojinga liga, pavėluotai pristatytas į gydymo įstaigą, gali tapti ligos protrūkio ar net epidemijos priežastimi. Bet kokiu atveju, labai vertiname žmonių sąmoningumą, ir geriau pranešti mums, nei nepranešti niekam, tad jei sulaukiame tokių skambučių, visuomet juos fiksuojame ir perduodame atsakingoms tarnyboms“, – sako ESSC Ekstremalių situacijų koordinavimo skyriaus vedėjas.

Kitas klausimas, dėl kurio sulaukiama skambučių iš gyventojų, yra jų prasta savijauta ar sveikatos būklė.

„Nemažai skambučių, susijusių su COVID-19, dažniausias atvejis – klausiama, kaip elgtis esant teigiamam testui. Tokius skambinančiuosius nukreipiame į jų gydymo įstaigas, pas šeimos gydytojus. Atkreipiame dėmesį, kad ESSC specialistai nekonsultuoja gydymo klausimais, nes tik gydytojas gali objektyviai įvertinti situaciją“, – teigia P. Gradeckas.